بهترین خانه
زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها
انسان وقتی که در وجود خود از لحاظ دانش و فن و فضیلت یا قدرت و جمال احساس نقص می کند، در صدد می افتد که این نقص را از راه زینت با لباس و دیگر لوازم زندگی جبران کند تمام این ها برای رضای وجدان است که احساس نقص می کند اما اولیاء خدا همیشه در خود احساس کمال می کنند و لذا به پوشاندن نقص خود نیازی ندارند و نمی خواهند از طریق تجمل و تفنن در لباس و خوراک و منزل و مظاهر زندگی جبران نقص کنند زیرا در وجودشان نقصی یافت نمی شود و بر همین اساس بوده است که امامان علیهم السلام همیشه برای خودشان سادگی را در زندگی شعار قرار می داده اند و بدون هیچ نوع تکلف، زهد و پارسایی در زندگی شان آشکار بود.
چه خانه ای محترم است ؟ و چه خانواده ای نزد خداوند متعال دارای ارزش و قداست است؟ آیا خانه ای که دارای وسعت بیشتر یا مجلل تر از دیگران بوده یا خانه ای که از جهت مهندسی و معماری دارای امتیازات و مزایا باشد؟
آنچه که تجربه های تاریخی نشان داده و آیات و روایات نیز ناظر به آن است بیانگر این است که خانه و خانواده ای محبوبند که بر اساس معنویت و ارزش های انسانی و الهی بنا گردیده باشد. آری خانه ای که بر مبنای حق و حقیقت و یاد خدا بنا گردد مورد عنایت حق واقع می شود.
خانه ی علی علیه السلام و خصوصیاتش را شنیده اید و جهیزیه و مقدار و چگونگی اموال فاطمه سلام الله علیها را هم خوانده اید این خانه چنان عظمتی دارد که آیه ی شریفه ی 36 سوره ی نور می فرماید: « فی بیوتٍ اذنُ اللهُ ان تُرفَع و یُذکَرُ فیهاَ اسمُهُ یسبّح لَه فیها بالغدوِّ وَ الآصال » در خانه هایی خداوند رخصت داده که گرامی داشته و نامش در آنجا یاد شود؛ هر بامداد و شامگاه تسبیح او گویند.
آنقدر این خانه عظمت پیدا کرد که دربش به داخل مسجد النبی باز می ماند در حالی که درب خانه های دیگر بسته می شود این خانه قداستش به گونه ای می شود که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم برای ورود به آن اجازه می گیرد.
باشد که خانه ها و خانواده هایمان را با زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها منطبق سازیم.
پایان نامه ی زندگی مشترک حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها از خانم فاطمه کافی موسوی، تابستان 1389