« وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»
حضور حجت الاسلام حائری قمی در مدرسه علمیه زهرائیه
مدرسه علمیه زهرائیه جلسه ی اخلاق خود را با حضور حجت الاسلام حائری قمی در تاریخ سه شنبه 24/07/1397 برگزار نمود.
حجت الاسلام حائری در ابتدا به صفات خداوند اشاره کرد و گفت: انسان باید از خداشناسی و خداپرستی، خدایی شود یعنی انسان صفات خدا را دریافت کند و خدایی شود بدان معنا که همانگونه که خدا پاک است انسان باید پاک باشد؛ خدا مهربان است انسان باید مهربان باشد و به این ترتیب تمام صفات خدا را بگیرد تا خدایی شود.
وی به باطن نماز اشاره کرد و گفت: در عالم هستی هر چیزی هم ظاهر دارد و هم باطن؛ مانند نماز که باطن آن طهارت مطلق است و نتیجه این که باطن هر چیز از ظاهر آن مهم تر است؛ برخلاف عده ای که امروزه به ظاهر اهمیت بیشتری می دهند مانند روضه هایی که
بعضاً ظواهر آن پر رنگ تر از باطن آن است و باطن روضه که رضایت خداوند تبارک و تعالی است نادیده گرفته می شود.حجت الاسلام حائری قمی آیه « وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا» را قرائت کرد و گفت: طلاب باید در روز اول که قدم به حوزه می گذارند این آیه را قرائت کنند و از خداوند بخواهند که قدم هایشان را از روی صدق در این راه بگذارند و اهداف دنیایی را از ایشان دور کند زیرا این جا، جای خداخواهی است و این با زحمت همراه است و مبادا از روی بی کاری و سرگرمی وارد این مکان شده باشند زیرا کسی که بی هدف دراین مسیر وارد شود قطعاً ضرر خواهد کرد.
وی در ادامه به توضیح ریا پرداخت و ریا را شرک خفی دانست و گفت: کسی که در اعمال و رفتار خود ریا داشته باشد در واقع به توحید نرسیده است و نظر به غیر خدا دارد و این همان شرک است و خفی بودن آن به این دلیل است که در درون خود فرد است و به صورت ظاهری قابل رویت نیست.
حجت الاسلام حائری با اشاره به این مسئله که اگر مراقبت کنیم و آنچه به وجود خود وارد می کنیم الهی باشد بی شک خروجی های ما هم الهی خواهد بود افزود: صفات رذیله ی در وجود انسان درمان دارد و قطعی ترین و نزدیک ترین راه درمان آن، این است که دل را از محبّت خدا پر کنیم زیرا وقتی دل از محبت خدا پر شود دیگر جایی برای صفات رذیله باقی نخواهد ماند.
وی در پایان با اشاره به این موضوع که مؤمن می تواند از هر چیزی در راه خدا بگذرد حتی آبروی خود؛ گفت: کسانی که می خواهند به حقیقت سلوک و عرفان برسند باید آبروی خودشان را خرج دین کنند همان گونه که علت نابودی آمریکا و اسرائیل همین آبروهایی است که رهبر معظم انقلاب و شهدا خرج دین و انقلاب کرده اند.