یادداشت های یک طلبه
به نام او و به کام او
سلام مدتی بود که به دلیل مشغله های زیادی که داشتم و البته کمی هم به خاطر تنبلی های همیشگی ام نتوانسته بود به سراغ قرآن بروم. دلم لک زده بود برای خواندن چند آیه ای از قرآن. مدام فکر دورشدنم از قرآن و تلاوت نکردن آن آزارم می داد تا اینکه دیشب با وجود سردرد شدیدی که داشتم بعد از نماز عشاء قرآن را برداشتم و به خودم گفتم حداقل برای نثار ثوابی به روح اموات یک سوره بخوانم. قرآن را باز کردم البته تا یادم نرفته به قول سخنرانها داخل پرانتز بگویم که ماه رمضان امسال خداوند توفیقی داد به نمایشگاه قرآن واقع در اصفهان رفتم . جای شما خالی بود. یکی از قرآن هایی که آنجا به نمایش در آمده بود قرآن ترجمه حضرت آیة الله مکارم شیرازی بودکه در صفحات سمت چپ آن برخی از آیات صفحه ی سمت راست را شرح و همچنین در پایان مصحف شریف دارای فهرست موضوعی بود.
>به نظرم آمد کار نو و قابل استفاده ای است و آن را به مبلغ مناسبی هدیه گرفتم حالا به قول همان سخنران ها پرانتز را ببندید.
خلاصه، قرآن مورد نظر را که باز کردم سوره ملک را آوردم و به آرامی با همان سردرد شدیدی که داشتم شروع به تلاوت کردم انتهای سوره آیه ای دارد که شرح آن در صفحه ی مقابلش آمده است وقتی سوره تمام شد آن شرح را خواندن و آن قدر برایم جالب بود که حتی برای همسرم هم خواندم. آن آیه و شرح آن به این گونه بود که : «قل أرَایتُم إن أصبح ماؤُکم غوراً فمن یأتیکم بماءٍ مَعین»30: ترجمه «بگو: به من خبر دهید اگر آب های سرزمین شما در زمین فرو رود، چه کسی می تواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!»
شرح: « می دانیم که زمین از دو قشر تشکیل شده: قشر نفوذپذیر که آب را در خود فرو می برند و قشر نفوذناپذیر در زیر آن که آب را در آنجا نگه می دارد تمام چشمه ها، چاه ها و قنات ها از برکت این ترکیب خاص به وجود آمده اند. اگر تمام روی زمین، تمام اعماق زیاد،قشر نفوذپذیر بودند، آب ها چنان در زمین فرو می رفتند که هرگز دست کسی به دامانشان نمی رسید که اگر همه نفوذناپذیر بودند، آب ها روی زمین می ایستادند و به یک باتلاق تبدیل می شدند یا به دریاها می ریختند و به این ترتیب تمام ذخایر زیرزمینی آب از دست می رفت.» (دوستان آیا تا به حال شما به این نکته توجه کرده بودید؟) البته ظاهر این آیه مربوط به آب جاری است که مایه ی حیاط موجودات زنده است ولی جالبتر این که باطن آیه مربوط است به وجود امام و علم و عدالت جهانی او که آن نیز مایه ی حیاط جامعه ی انسانی است زیرا در روایتی از ائمه اهل بیت عیله السلام، این آیه به ظهور حضرت مهدی علیه السلام و عدل جهانی او تفسیر کرده اند.
در حدیثی از امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه می خوانیم:« این آیه درباره ی امامی نازل شده که به (عدل الهی) قیام می کند. (حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف) می گوید: اگر امام شما پنهان گردد، شما نمی دانید کجاست؟ چه کسی برای شما امامی می فرستد که اخبار آسمان و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما شرح دهد.» سپس فرمود: «به خدا سوگند، تأویل این آیه فرا نرسیده و سرانجام خواهد آمد.» بعد از این که مطالب را خواندم احساس کردم که حال خوشی پیدا کرده ام و بسیار خوشحال بودم که اگر فقط یکی دو صفحه از قرآن را خواندم ولی برایم بسیار مفید و ارزشمند بود امیدوارم که همواره از مفاهیم والای قرآن نصیب ما بشود.